منهول پلی اتیلن

۳ بازديد
منهول پلی اتیلن

منهول پلی اتیلن

منهول پلی اتیلن یا آدم رو به اتاقک یا کانال هایی اطلاق می شود که شرایط لازم را برای بازدید، تعمیر و تحلیل خطوط فاضلاب زیرزمینی، کابل های انتقال یا شبکه آبرسانی فراهم می کند. همچنین در مکان هایی که تاسیسات شهری زیرزمینی تعبیه می شود از منهول پلی اتیلن در انواع مختلف استفاده می شود. به طور کلی می توان گفت که منهول ها اگرچه ساختار چندان پیچیده ای ندارند. اما می توانند باعث از بین رفتن بسیاری از عوارض در شبکه فاضلاب و تامین آب زیرزمینی شوند.

البته هر منهول از قسمت های مختلفی تشکیل شده است. اما ساختار کلی صورت افراد معمولاً مربوط به کلاهک کامپوزیت، بدنه پلی اتیلن و کفی است.

نقاط نصب منهول پلی اتیلن

قبلاً اشاره کردیم که از منهول پلی اتیلن برای دسترسی به شبکه ها و خطوط زیرزمینی استفاده می شود. این مسیرهای زیرزمینی می توانند عبارتند از: خطوط انتقال کابل و فیبر، شبکه های آبرسانی و خطوط جمع آوری و انتقال فاضلاب. اما این نکته همیشه ذهن مردم را آزار می دهد: همه مسیرها مسیر، زاویه و شیب یکسانی ندارند. پس تکلیف نصب منهول ها چه خواهد بود؟! در پاسخ به این سوال می توان گفت که منهول ها در مکان های زیر نصب می شوند:

هنگامی که طول شبکه در خطوط مستقیم طولانی است. برای هر 22 تا 26 متر از یک منهول فاضلاب استفاده می شود.

به منظور دسترسی به شیر قطع در لوله های فاضلاب و آبرسانی

در تمام نقاطی که تغییر زاویه (بیش از 30 درجه) در مسیر خط لوله وجود دارد. تا بتوان با استفاده از منهول به اتصالات گوشه دسترسی داشت.

استفاده از یک شخص برای اتصال یک یا چند خط شاخه به خط اصلی با حجم بیشتر

استفاده از منهول فاضلاب در مکان هایی که دارای شیب هستند.

انواع فاضلاب

منهول پلی اتیلن فاضلاب را می توان در انواع و اندازه های مختلف تولید کرد. در واقع می توان گفت که بسته به پارامترهای مورد نیاز مانند: شرایط محیطی پروژه، قطر مورد نیاز، ارتفاع منهول پلی اتیلن فاضلاب، جنس بدنه، اسیدیته سیال، تغییرات دما، مواد شیمیایی موجود در مایع و غیره، نوع و جنسیت فرد مشخص می شود. می تواند باشد.

باید بدانید که در طراحی و ساخت تونل آدم معمولا از موادی مانند پلی اتیلن، کامپوزیت، فلز، آجر و بتن استفاده می شود. در این میان استفاده از منهول بتنی و به خصوص آجری (به دلیل معایب فراوان) کاملاً منسوخ تلقی می شود. این در حالی است که امروزه انواع پلی اتیلن در بازار بی نظیرترین هستند!

منهول پلی اتیلن تک جداره

 این نوع منهول را می توان تا ارتفاع 2 تا 2.5 متر ساخت. تا ارتفاع ذکر شده نوع تولید یکپارچه می باشد. در صورت نیاز به ساخت منهول های تک جداره با ارتفاع بیش از 2.5 متر، این مدل تجهیزات باید به صورت تکه ای ساخته شوند. رایزر (بدنه)، سطوح زیرین، تونل و روکش سه قسمت منهول پلی اتیلن تک جداره 3 تکه می باشد.

منهول دو جداره پلی اتیلن

منهول دو جداره پلی اتیلن در مقایسه با مدل های تک جداره به مراتب تراکم پذیرتر، ضد ضربه، محکم تر و مقاوم تر از خمش است. به همین دلیل قیمت بالاتری دارند. اگر قصد استفاده از منهول در سطح دبی و فشار بالا یا حجم سفارشی بسیار زیاد را دارید، خرید منهول پلی اتیلن دوجداره بهترین انتخاب خواهد بود. زیرا قدرت بیشتری دارد; در مقادیر زیاد مقرون به صرفه تر خواهد بود. و دست طراح را برای تولید در ارتفاعات باز می گذارد.

منهول پلی اتیلن

استفاده از منهول پلی اتیلن در سیستم های بهداشتی

در فاضلاب بهداشتی، هیدروژن سولفید عامل اصلی خوردگی است. سولفید هیدروژن به اسید سولفوریک تبدیل می شود که به بتن حمله می کند و در نهایت منهول ها و لوله های بتنی را از بین می برد. مقاومت در برابر خوردگی پلی اتیلن و چقرمگی آن باعث محبوبیت منهول های پلی اتیلن شده است. این مدل ها به دلیل سازگاری با مواد شیمیایی مختلف، بدون نشتی باقی می مانند. چقرمگی پلی اتیلن امکان ترک خوردن در هنگام نصب را از بین می برد.

کاربرد منهول پلی اتیلن

استفاده از آدام رو در شبکه های فاضلاب بسیار مفید است. منهول پلی اتیلن کار انتقال، تغییر جهت فاضلاب، تغییر مسیرهای متعدد به یک مسیر، کاهش و افزایش حجم فاضلاب و سایر موارد مرتبط با فاضلاب را تا حد زیادی تسهیل می کند.

می توان چندین خط انتقال کابل های مخابراتی را در یک مکان متمرکز کرد. در مسیر انتقال کابل های مخابراتی وجود یک ستاد میانی ضروری است تا جریان کابل ها به مسیرهای دیگر هدایت شود و یا مسیرهای آنها یکپارچه شود.

برای انتقال کابل های برق نیز می توان از منهول یا منهول پلی اتیلن استفاده کرد. کابل های برق به دلیل دارا بودن ولتاژ و آمپر بالا باید از هر گونه اتصالی که در اثر رطوبت ایجاد می شود محافظت شوند. منهول پلی اتیلن قادر است شبکه انتقال کابل های برق را از هرگونه آسیب ناشی از رطوبت، دما، فشار و ضربه محافظت کند.

منهول نیز می تواند نقش موثری در مسیر لوله های آب داشته باشد. می توان با ایجاد حوض وسط یا صفحه مرکزی فشار و سرعت آب را کنترل کرد تا آب به مسیرها و مناطقی که نیاز به فشار بیشتری دارند منتقل شود.

منهول کامپوزیت

منهول کامپوزیت (فرپ منهول) تقریباً تمام ویژگی های مقاومت و ضد ضربه مدل های پلی اتیلن را دارد. اما به دلیل قیمت بسیار بالاتر منهول کامپوزیت (حدود دو تا سه برابر نمونه های پلی اتیلن) ​​در بازارهای جهانی چندان مورد استقبال قرار نمی گیرند. طول عمر مخازن و منهول فایبرگلاس بسیار بالا و قابل توجه است. علاوه بر این، خواص هیدرولیکی و فرآیند نصب و بهره برداری نیز برای منهول کامپوزیت مناسب است.

همچنین به یاد داشته باشید که استفاده از چسب های معمولی باعث باز شدن بدنه کامپوزیت می شود. بنابراین احتمال نشتی به مرور زمان و در مدل های فایبرگلاس اجتناب ناپذیر است. مگر اینکه با چسب و واشر قوی انجام شود.

منهول آجری

امروزه استفاده از منهول های آجری کاملا منسوخ شده است. زیرا دارای چندین معایب از جمله:

ضعف شدید در برابر سیالات اسیدی و شیمیایی فاضلاب

نشت فاضلاب مداوم در طول زمان

فرآیند زمان بر ساخت منهول آجری

عدم آب بندی مناسب

قابلیت استفاده از منهول آجری تا ارتفاع تنها 3 متر!

عملکرد بسیار ضعیف در برابر تکانه های قوی

هزینه بالای ساخت به دلیل استفاده زیاد از مصالح ساختمانی

ماندگاری محدود

نیاز به تعمیرات دائمی و ...

منهول های بتنی درجا:

 این منهول ها با استفاده از مصالح ساختمانی ساخته می شوند. به دلایل مختلفی از جمله: خوردگی، مقاومت کم در برابر سیالات اسیدی و قلیایی، خاصیت ضد ضربه بسیار کم، عدم آب بندی مناسب و هزینه های اولیه بالا برای طراحی و راه اندازی، تولید این نوع قایق به شدت کاهش یافته است. زیرا همیشه در طول زمان نیاز به مراقبت زیاد و تعمیرات مداوم دارند. و ایجاد مشکلات فراوان در منهول بتنی فاضلاب کاملا اجتناب ناپذیر است.

به همه این موارد ضریب زبری زیاد و عدم دفن و ساخت و ساز در ارتفاعات بسیار بالا را هم اضافه کنید!. در واقع به دلیل ضریب بالای سازه های بتنی در ساخت و ساز، مواد جامد و لجن فاضلاب به طور مداوم در کف منهول های بتنی گیر می کند. عملکرد این مدل انسانی در برابر زلزله و تکان های قوی نیز بسیار ضعیف است

منهول پلی اتیلن

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد